Verenigingsmanagement in al zijn facetten
Los van het operationele, uitvoerende werk inzake administratie, organisatie en communicatie kunnen we ook als adviseur ondersteuning bieden. Dit gaat van beperkte adviesopdrachten tot en met intensieve begeleidingstrajecten waarbij we samen de processen van de organisatie optimaliseren. We hanteren daarbij een no-nonsense en vooral hands-on aanpak. We maken graag gebruik van workshops om samen met de opdrachtgever nieuwe inzichten te verwerven en vooral naar uitvoering toe te laten internaliseren bij de betrokkenen (bestuurders, team, leden,…).
We hebben onze expertise en meer dan 20 jaar ervaring met ledenorganisaties en verenigingen gebundeld in onze Community Toolbox. Het communitymodel dat aan de basis van de toolbox ligt is inzetbaar voor allerlei samenwerkingsinitiatieven die samen een collectieve ambitie nastreven. Dat doen ze door de deelnemers te verbinden en/of met anderen een bredere samenwerking aan te gaan. De praktische ondersteuning gebeurt faciliterend vanuit een bijna onzichtbare organisatie.
Dergelijke adviesopdrachten worden in eerste lijn opgenomen door Marc Mestdagh, ceo van 2Mpact met meer dan 20 jaar ervaring inzake verenigingsmanagement (zie www.marcmestdagh.be). Hij is vooral gespecialiseerd in:
- Governance en management (o.m. begeleiding van bestuurders, uittekenen van missie, visie en strategie)
- Ledenwerking/binding (generiek, maar ook m.b.t. het inzetten van de kracht van leden via lerende netwerken,…)
Indien nodig doen we beroep op een breder netwerk van adviseurs om het gepaste team te kunnen inzetten voor uw adviesvraag.
Een sterke organisatie vergt professionalisme
We geloven in de noodzaak om de volgende randvoorwaarden te creëren voor een professionele organisatie:
- Voor een efficiënte werking is er een duidelijke taakverdeling tussen de Raad van bestuur en het secretariaat nodig. De bestuurders weten precies wat van hen verwacht wordt en zij beschikken over alle relevante informatie. Er moeten ook voldoende afspraken zijn over wie wat doet (governance vs. management).
- Strategie is meer dan een actieplan vlekkeloos uitvoeren. Een organisatie heeft nood aan een doordachte, gedragen missie en visie van waaruit een realistische, maar tegelijk ambitieuze strategie ontstaat.
- De organisatie heeft een duidelijke identiteit. Dat zie je in een huisstijl, managementcultuur en communicatiestrategie. We zijn een sterk ‘merk’ en worden als dusdanig erkend door derden.
- Centraal binnen de organisatie staan efficiënte communicatiekanalen (website, ledenblad, e-newsletter,…) die voor de verspreiding van unieke content van de organisatie zorgen.
- Tot slot beschikt de organisatie over kennis inzake verenigingsmanagement en kan ze beroep doen op goed geschoolde verenigingsprofessionals.