Help je leden met ‘information overload’

Help je leden met ‘information overload’

29 december 2015 om 11:26 by Josefien D'Haene

Je leden worden langs alle kanten bestookt met sectorinformatie. Ook jouw organisatie wil natuurlijk niet achterblijven. Toch moet je ervoor zorgen dat je niet bijdraagt tot de overload aan informatie en dat jouw informatie door de filter geraakt die leden gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.

Het onderzoek ‘Looking forward 2014’ door Association Laboratory in Amerika toonde aan dat één van de grootste zorgen bij leden in Amerika het onder controle houden van een teveel aan informatie is.

De directeur van Association Laboratory, Dean West, zei over deze tendens dat verenigingen ervoor moeten zorgen dat hun informatie behoort tot de kleine hoeveelheid informatie die de leden in hun flow toelaten.

Hij zegt dat de eerste stap om de juiste informatie te brengen als vereniging zelfreflectie is. Hij geeft de raad om als vereniging best eens stil te staan bij de vraag of je bijdraagt tot het probleem van ‘information overload’ of of je vereniging het helpt oplossen.

Vooral wanneer je leden eigenlijk in heel verschillende segmenten van een sector werken, is er gevaar op ‘information overload’. Zaken die het ene segment leden wel interesseren, zullen de andere immers niet interesseren. Dan komt het erop aan om de informatie goed van elkaar te onderscheiden en enkel relevant nieuws tot bij je leden te brengen. Dat wil natuurlijk wel zeggen dat dat heel wat werk voor de vereniging met zich meebrengt.

Toch hebben de meeste sectorfederaties, beroepsverenigingen en federaties over het algemeen genoeg ervaring met het beheren van data om gemakkelijk een onderscheid te kunnen maken van relevante informatie voor het ene en voor het andere lid. Joe Rominiecki, auteur bij Associations Now, zegt dat de community van professionals, experten en organisaties waarin je vereniging leeft een constante driver van kennis is binnen je sector en dat dat  inherent is aan de verschuiving van ‘vereniging als informatiebron’ naar ‘vereniging als knooppunt van informatie’.

Tips tegen information overload bij leden:

  • Zorg dat je informatie op maat aanlevert. Leden moeten alleen informatie krijgen die voor hen relevant is.
  • Zorg dat je een plan hebt. Weet welk soort informatie de leden zoeken en nodig hebben. Creëer een content strategie om content te cureren, anders voeg je enkel ruis toe.
  • Zorg dat duidelijk is welke content je verzameld hebt en wat de originele bron is. Zo kan ook duidelijk worden of ze de content al eerder gelezen hebben.
  • Geef de verzamelde informatie toegevoegde waarde door bijvoorbeeld een mening of meer uitleg toe te voegen. Overtuig je leden van de waarde van de info en waarom die belangrijk is voor hen.

Lynx

Verenigingsmanagementbureau 2Mpact ontwikkelde Lynx, een platform dat beroepsverenigingen en sectororganisaties toelaat om stakeholders en in het bijzonder hun online informatie en data op te volgen met het oog op een correcte interpretatie en efficiënt gebruik ervan voor de inhoudelijke werking van de organisatie. Lynx combineert daarbij de kracht van internettechnologie met de solidariteit tussen de verschillende organisaties om dankzij collaboratieve inspanningen tot gevalideerde sector- en marktinformatie te komen op maat van de organisaties.  Meer weten hierover, contacteer info@2mpact.be.

Bronnen: Associations Now / XYZ University

Tags:

2Mpact hanteert een flexibele, modulaire en praktijkgerichte aanpak op maat van de federatie, beroepsvereniging, sectororganisatie of ledenvereniging.

Meer over 2Mpact

2Mpact nv
(ONr: BE 0472 134 137)
Kerkstraat 108
B-9050 Gentbrugge
T 09 233 48 66
info@2mpact.be
www.2mpact.be

Close