Jaarverslagen komen in vele vormen en maten

2 juni 2014 om 11:22 by Josefien D'Haene

Aan het begin van het jaar worden we weer om de oren geslagen met de jaarverslagen. Denk jij ook vaak als je er zo eentje in je mailbox krijgt: “Toch niet weer zo’n saai, ellenlang verslag?”. Weet dan dat jaarverslagen helemaal niet saai hoeven te zijn! De laatste jaren zien we meer en meer voorbeelden van alternatieve jaarverslagen in alle mogelijke vormen en maten. Dat kan gaan van een website speciaal ontwikkeld voor jaarverslagen, jaarverslagen die geïllustreerd zijn of jaarverslagen in videovorm. Lees verder en laat je inspireren!

Het website-jaarverslag

Voor het jaar 2012 verstuurde FedNot, de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat, geen pdf- of word-bestand van hun jaarverslag naar hun stakeholders, maar een link naar een website waarop hun jaarverslag in onderdelen mooi weergegeven werd. Dat is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en bovendien helemaal niet saai, door onder meer het gebruik van (video-) interviews. Zeker eentje om te onthouden dus. Neem hier een kijkje!

Het digitale geanimeerde jaarverslag

Ook het UZ Brussel bleek een uitblinker te zijn in het origineel brengen van een jaarverslag. Zij kregen in 2013 de Prijs voor Digitale Communicatie, uitgereikt door Kortom en V-ICT-OR, voor hun originele communicatieproject ‘UZ Brussel in 2012: de switch’. Zij brachten een digitaal geanimeerd jaarverslag. Hun jaarverslag werd opgedeeld in 3 lagen. Een eerste laag bestaat uit geanimeerde tekeningen, in de nadere lagen vind je ook nog de klassieke cijfers en details die eigen zijn aan een jaarverslag. Laat je hier inspireren!

Het video-jaarverslag

Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit, stelde onlangs haar jaarverslag voor in de vorm van -hoe kan het ook anders voor deze organisatie- een creatieve videoclip. In de clip zien we niet enkel medewerkers van Flanders DC en van het Flanders Fashion Institute, maar ook buitenstaanders zoals creatieve ondernemers, acteur Tom Van Dyck, presentator Sven Ornelis, ministers Ingrid Lieten en Kris Peeters, enzovoort. Zij blikken terug op het jaar 2013, maar kijken ook al vooruit naar wat het jaar 2014 kan brengen. Bekijk hier hun jaarverslag!

Het Instagram-jaarverslag

Wil je echt volledig buiten de comfort-zone gaan? Neem dan een voorbeeld aan het jaarverslag 2012 van de Calgary Zoo in Canada. Zij vatten hun jaar 2012 samen in Instagram-foto’s, met daar telkens een korte uitleg bij. Hier krijg je een idee van hoe dat werkt.

Je jaarverslag is hoogstwaarschijnlijk de deur al uit, maar het is alweer tijd om over je nieuwe jaarverslag na te denken. Wil je hierover graag van gedachten wisselen, neem gerust contact op via info@2mpact.be.

Tags:

2Mpact hanteert een flexibele, modulaire en praktijkgerichte aanpak op maat van de federatie, beroepsvereniging, sectororganisatie of ledenvereniging.

Meer over 2Mpact

2Mpact nv